Skip to content

Lucien Lesna (FRA - 11 oktober 1863 - 11 juli 1932)

Misschien wel de eerste grote kampioen in de wielersport was Lucien Lesna. De Fransman, die op 11 oktober 1863 in het Zwitserse Le Locle (vlakbij Neuchatel) ter wereld kwam, won meerdere klassiekers in zijn tijd ondanks dat hij pas op late leeftijd (25 jaar1) begon met wielrennen. Zijn profcarrière loopt van 1890 tot 1902.

In 1894 wist Lesna, op een Peugeot fiets, de monsterrit Bordeaux - Parijs winnend af te sluiten. Na 591 kilometer in 25 uur, 11 minuten en 17 seconden had hij in Parijs meer dan een half uur voorsprong op de Brit Charles Lucas. In dat jaar schreef hij ook de Franse wedstrijden Parijs - Saint-Malo en Parijs - Bar-le-Duc op zijn naam alvorens hij zich ging toeleggen op baanwielrennen, dat in die tijd veel groter was dan wegwielrennen. 

In 1895 werd hij Frans kampioen op de halve fond en in zowel 1896 als 1898 behaalt hij de Europese titel op dit onderdeel. Echter door deel te nemen aan het door de Duitse federatie georganiseerde Europese kampioenschap van 1896 sloot hij zichzelf hij voor het wereldkampioenschap 1896 in Kopenhagen. De Franse federatie was niet blij met de deelname van Lesna in Berlijn, zeker nadat een goed jaar eerder de Joodse Fransman van Duitse afkomst Alfred Dreyfus beschuldigd is van spionage namens de Duitsers. Hij werd uiteindelijk ten onrechte veroordeeld2.

Van 1898 tot 1900 nam Lesna deel aan diverse baanevenementen in Duitsland, Australië en de Verenigde Staten maar in 1901, op 37-jarige leeftijd, keert hij ineens terug in het wegcircuit, gesponsort door het Amerikaanse bedrijf Cleveland. Hij wint Parijs - Roubaix & Bordeaux - Parijs en leek lange tijd op weg naar winst in de monsterklassieker Parijs - Brest - Parijs. Hij komt met ruim twee uur voorsprong aan in Brest en krijgt het advies om op de terugweg een bad te nemen in Rennes vanwege de zindere hitte. Echter keert Maurice Garin terug bij hem en wint de wedstrijd, Lesna finisht niet eens.

Lesna zint op revanche op Maurice Garin. Op 30 maart 1902 wint hij voor de tweede maal Parijs - Roubaix maar op 18 mei 1902 kan de ultieme revanche komen op Maurice Garin. Henri Desgrange, van de krant L'Auto-Vélo, heeft het idee opgepakt om een eendaagse wedstrijd te organiseren tussen Marseille en Parijs, 938 kilometer. Lesna bereidt zich goed voor op de wedstrijd en is samen met onder andere Maurice Garin één van de grote favorieten. Echter geeft Maurice Garin op het laatstemoment toch forfait voor deze wedstrijd. Na bijna 39 uur fietsen in erbamelijk slecht weer, komt Lucien Lesna als eerste aan in Parijs en wint zodoende de enige editie van Marseille - Parijs, de voorloper van de Tour de France. Desgrange bedacht mede na het succes van deze wedstrijd om een rondrit door Frankrijk de organiseren het volgende jaar, genaamd Tour de France.

Marseille - Parijs 1902 heeft nog wel een zwart randje gekregen. De Belg Charles Kerff reed bij het laatste controlepunt vlak achter Lucien Lesna en leek deze te achterhalen, echter is hij daarna in een verlaten streek dood langs de weg gevonden. Een bloedstolling wegens de ijzige kou luidde de officiële versie, maar er zijn nog diverse andere verhalen. Dopinggebruik zou een oorzaak kunnen zijn maar ook dat hij door chauvinistische Franse supporters van de fiets is getrokken en dood geslagen toen hij Lesna dreigde in te halen.

Lesna en Maurice Garin zouden het nog eenmaal tegen elkaar opnemen, in Bordeaux - Parijs 1902, maar ook hier bleek Maurice Garin de beste. Daarna hing Lesna zijn fiets, gedwongen door een motorongeluk in Parijs-Madrid 1903 waarbij hij zijn knie brak, aan de wilgen. 

Op 11 juli 1932 kwam hij bij een motorongeluk om het leven op 68-jarige leeftijd om het leven. 

Bronnen
Aarsbergen, A., & Nijssen, P. (2015). De legendarische wielerkampioenen (1ste editie). Amsterdam: Uitgeverij Rainbow Bv.
Chany, P. (1975). La fabuleuse histoire du cyclisme. Parijs: Éditions O.D.I.L.
Dargenton, M. (2002). La fabuleuse epopee de Bordeaux - Paris, le marathon de la route. Seraing: Editions Coups de Pedales ASBL.
Dargenton, M., & Sergent, P. (2009). Paris-Roubaix - Une classique unique. Seraing: Editions Coups de Pedales ASBL.
Godaert, J. (2015). Velo Gotha 2015. Mechelen: Velo - Travel Marketing.
Parijs, A. (1967). Dwangarbeiders in de bergen. Fonkelende hoofdstukken uit de geschiedenis van de Tour de France. Haarlem: Grafiek.
Paturle, H., & Rebière, G. (1996). Un siecle de cyclisme. Parijs: Calmann-Lévy.
Schroeders, F. (2000). De wielerklassiekers tot 2000 (1ste editie). Eeklo: Eecloonaar Bvba de.
Sergent, P. (1998). Encyclopédie illustrée des coureurs français depuis 1869 (1ste editie). Eeklo: Eecloonaar.
van Schoonderwalt, F. (2006). Alles Uit De Kast (1ste editie). Baarn: Tirion Uitgevers.

Noten 
1 Veel bronnen geven aan dat Lesna pas op zijn 26e begon met fietsen maar gezien het feit dat hij in 1890 het Kampioenschap van Zwitsers Romandië (geen datum bekend) wint, lijkt hij al op zijn 25e begonnen. Aarsbergen en Nijssen hebben het zelfs over 27e (Aarsbergen & Nijssen, 2015, p. 31).
2 In werkelijkheid heeft de majoor Ferdinand Walsin Esterhazy documenten doorgespeeld aan de Duitsers. Op 12 juli 1906 werd Dreyfus volledig vrijgesproken van de hem ten laste gelegde aanklachten.

Trackbacks

Geen Trackbacks

Reacties

Geeft reacties weer als Lineair | Samengevoegd

Geen reacties

De auteur staat geen reacties toe op dit artikel

Reactie toevoegen

Woorden vet markeren d.m.v. *woord*, onderstrepen d.m.v _woord_.
Standaad emoticons zoals :-) en ;-) worden geconverteerd naar afbeeldingen.
Email adressen worden niet getoond en zijn alleen zichtbaar voor de blogger.

Om het posten door robots tegen te gaan, gelieve de letters die je in het plaatje ziet over te typen. Je commentaar wordt enkel gepost wanneer de letters overeen komen. Je browser dient cookies te ondersteunen (standaard staat dit aan), of je commentaar kan niet geverifieerd worden.
CAPTCHA

Form options